Οι συμβάσεις των stage είναι ναι μεν μεταξύ Δημοσίου και Ιδιωτών αλλά διέπονται από το ιδιωτικό(αστικό) δίκαιο, με διάρκεια ορισμένου χρόνου και option ανανέωσης στην διακριτική ευχέρεια του εργοδότη. Όπως όλες οι συμβάσεις εργασίας του ιδιωτικού δικαίου θα πρέπει να μην προσκρούουν κατά την σύναψη τους σε απαγορευτική διάταξη νόμου, στην συγκεκριμένη περίπτωση υπήρχε διάταξη νόμου η οποία απαγορεύει τις πάσης φύσεως προσλήψεις από την μέρα προκήρυξης εκλογών. Μάλιστα η διάταξη αυτή είναι αναγκαστικού δικαίου (ius cogens) και δεν δύναται να παραμεριστεί με την βούληση των μερών ακόμα και αν το ένα μέρος είναι το δημόσιο, ούτε δύναται να επικαλεστεί το άλλο μέρος άγνοια αυτής της απαγόρευσης.
Συνεπώς οι συμβάσεις που έγιναν από την μέρα προκήρυξης των εκλογών είναι εν τη συνάψει τους άκυρες, η δε ακυρότητα τους λειτουργεί αναδρομικά(ex tunc) και απόλυτα(180ΑK), θεωρούνται ως μηδέποτε γενόμενες αλλά δεν παύει να ισχύει το γεγονός ότι η εργασιακή τους σχέση λειτούργησε, και αυτό είναι πραγματικό γεγονός πέρα από τις νομικές διατάξεις. Σε αυτήν την περίπτωση οι υπάλληλοι των stage μπορούν να πληρωθούν για τις άκυρες συμβάσεις εργασίας τους με βάση τις διατάξεις του αδικαιολόγητου πλουτισμού(904ΑΚ) διότι το δημόσιο αποκόμισε ωφέλεια από την εργασία τους χωρίς μάλιστα νόμιμη αιτία. """ Ωστόσο οι εργαζόμενοι αυτοί θα πρέπει να προσφύγουν στα δικαστήρια για να πάρουν αυτήν τους την αποζημίωση, η οποία μάλιστα δεν θα υπολογιστεί βάσει του συμφωνημένου τους ωρομισθίου αλλά βάσει του κατώτατου ημερομισθίου που προβλέπει η Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Επίσης ο εργαζόμενος δικαιούται ευθέως εκ του νόμου και όχι βάσει του αδικαιολογήτου πλουτισμού και σε περίπτωση άκυρης συμβάσεως εργασίας, το επίδομα αδείας, καθώς και τα δώρα εορτών."""
Τι γίνεται τώρα στις περιπτώσεις που υπήρξαν υπάλληλοι των stage που επί μακρό χρονικό διάστημα προσέφεραν τις υπηρεσίες τους για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών των δημοσίων υπηρεσιών και κακά τα ψέματα κυρίως σε τέτοιες θέσεις υπηρετούσαν οι υπάλληλοι αυτοί, σε νοσοκομεία, δήμους και νομαρχίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις δημιουργείται αξίωση των υπαλλήλων αυτών προς το Δημόσιο διότι στην συγκεκριμένη περίπτωση ο τύπος της εργασιακής σχέσης, ως σχέσης ορισμένου χρόνου χρησιμοποιήθηκε καταχρηστικά από το Δημόσιο για την κάλυψη πάγιων και διαρκών του αναγκών που αποκλείουν κατά το Εργατικό και το Ευρωπαϊκό δίκαιο την χρήση συμβάσεων ορισμένου χρόνου αλλά αντίθετα επιτάσσουν την χρήση συμβάσεων αορίστου.
Τα δικαστήρια στα οποία θα προσφύγουν οι υπάλληλοι αυτοί, θα δώσουν την πραγματική «ετικέτα» στην σύμβαση εργασίας τους και θα κρίνουν κατά περίπτωση τις αξιώσεις εργαζόμενων που πηγάζουν υπέρ των εργαζομένων από την λειτουργία της εργασιακής τους σχέσης, δεδομένου ότι υπάρχει και πλέγμα προστατευτικών διατάξεων του Εργατικού και Κοινοτικού δικαίου που δεν δύναται να παραμεριστεί και διασφαλίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων αυτών. Από ότι λοιπόν διαφαίνεται τον τελευταίο λόγο θα τον έχουν τα δικαστήρια της χώρας τα οποία και θα κληθούν να «βγάλουν τα κάστανα από την φωτιά» και να δώσουν τέλος στην ομηρία και το εμπόριο ελπίδας που χρόνια τώρα ανθούσε στις πλάτες της νέας γενιάς.
*ο Κωνσταντίνος Ν. Κατσανέβας είναι συντοπίτης μας, απόφοιτος Νομικός του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) δεν μπορεί να διακόψει το πρόγραμμα stage που ξεκίνησε μετά την προκήρυξη των εκλογών εάν δεν υπάρχει απόφαση που να αποδεικνύει το παράτυπο της διαδικασίας και να νομιμοποιεί την απόφαση για μη καταβολή της αποζημίωσης στους μετέχοντες του τελευταίου προγράμματος. Σε διαφορετική περίπτωση το πρόγραμμα που είναι σε εξέλιξη, και αφορά σε 12.000 ανέργους θα συνεχίσει να υλοποιείται και ο ΟΑΕΔ θα πρέπει να καταβάλει την αμοιβή σε όλους όσοι μετέχουν. Το θέμα ετέθη χθες από τον πρόεδρο της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ) κ. Γ. Παναγόπουλο, προς συζήτηση στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΕΔ στη συνεδρίαση του οποίου μετείχε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Ανδ. Λοβέρδος. Ο κ. Παναγόπουλος κατέστησε σαφές ότι ο ΟΑΕΔ δεν δικαιούται να μην καταβάλει την αμοιβή στους μαθητευόμενους σε δημόσιες επιχειρήσεις και Ταμεία εάν δεν υπάρχει σαφής απόφαση με την οποία θα χαρακτηρίζεται παράνομη η υλοποίηση του προγράμματος κατά την προεκλογική περίοδο και μετά την προκήρυξη των εκλογών.
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ:ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου